اگزوز چیست و چه کاربردی دارد ؟

به طور کلی در هر اتومبیل یا وسیله نقلیه موتوری ، می بایست قطعه‌ ای به اسم اگزوز باشد . زیرا واکنش‌ های شیمیایی که در سیلندرها ایجاد می شوند می بایست به گونه ‌ای ، به خارج از خودرو هدایت شده باشد .

در غیر این حالت ، درست مانند دیگی که به جوش آمده و راه فراری نداشته باشد ، منفجر می شود . هرچند که اگزوزها برای این کار ساخته و تولید می شوند ، ولی کارهای دیگری هم از آن‌ها ساخته شده می باشد . مثل این‌ که آلایندگی‌ها را کاهش دهد ، صدا و دما را هم کاهش دهند . یک آن تصور کنید که گازهای حاصله از واکنش‌های شیمیایی در موتور که دمایی 800 درجه داشته اند ، همان گونه وارد هوا شوند حال قابل پیشبینی می باشد که چه وضعیتی برای خودرو ها و عابران پشت سر خودرو و محیط‌ زیست ایجاد خواهد شد .

سیستم اگزوز دارای چند بخش می باشد ؟

این قطعات قادر هستند به 3 یا به صورت جزئی ‌تر به 5 قسمت تقسیم شده باشند . این قسمت ها عبارتند از :

  1. منیفولد خروجی
  2. لوله‌های رابط
  3. لوله اگزوز
  4. منبع اگزوز یا انباره اگزوز (صدا خفه‌کن)
  5. لوله پخش‌کننده دود

منیفولد چیست و چه کارایی داشته است ؟

قسمت اول سیستم اگزوز ، منیفولد هوا نام دارد . این قسمت در موتورهای متفاوت خودرو 2 حالت داشته است . در خودرو هایی با موتورهای خطی ، در یک قسمت موتور قرار گرفته اند . در خودرو هایی با موتور خورجینی V شکل ، در 2 طرف موتور ایجاد شده اند . در حقیقت این قسمت، وظیفه داشته تا دود و گازی که تولید شده است در سرسیلندرها ، به سوی لوله اگزوز راهنمایی شود . بنابراین منیفولدها را می بایست قطعاتی در نظر داشته باشیم که وظیفه آنها دریافت کردن دود و گاز حاصل از احتراق در موتور و سیلندرها و هدایت کردن آن ها به یک قسمت دیگر می باشد .

لوله ‌های رابط اگزوز چه کارایی داشته اند ؟

داخل اگزوز شما قادر هستید این لوله ‌ها را ببینید . در حقیقت این لوله ‌ها ، قطعاتی می باشند که منیفولد ، انباره و سر اگزوز را به هم ربط داده اند . طراحان و سازندگان خودرو ها هم اکثرا سعی دارند در این حوزه سخت ‌گیری بسیاری کنند و برای این لوله ‌ها از استاندارد های زیادی مورد استفاده قرار دهند . کارایی و عمر مفید این قسمت را جنس ، طول ، شعاع  قوس ‌ها ، قطر اسمی لوله و… تعیین کرده تا قادر باشد ظاهری اثرگذارتر داشته باشد .

کاتالیست چیست ؟

در گازهای خارج شده از موتور که از احتراق در سیلندر ها به وجود می آیند ، گازهای سمی همچون کربن مونوکسید ، هیدروکربن و اکسید های نیتروژن موجود هستند . خارج شدن همه این گازهای آلوده سبب آلودگی بیش از حد هوا شده و در نتیجه پای کاتالیست ‌ها به سیستم اگزوز باز شده است . کاتالیست ‌ها در واقع قطعاتی می باشند که این گازهای آلوده را کم کرده و گازهای خارج شده از خودرو را تبدیل به گازهای غیرسمی و بی‌خطر کرده است . در واقع کاتالیست یک نوع فیلتر در راه این گازهای خارج شده می باشد . کاتالیست‌ ها ،  به علت نیاز به دمای 800 درجه سانتی ‌گراد ، در همان قسمت اولیه و بعد از منیفولد تعبیه شده هستند .

لوله پخش ‌کننده دود چه چیزی می باشد ؟

در نتیجه این ‌که به هنگامی که عمل احتراق و فعل و انفعالات مرتبط به بنزین در موتور و سیلندر ها انجام شده ، قسمتی از هیدروکربن سوخته نشده ، منوکسید کربن و دی‌اکسید کربن داخل منیفولد یا به عبارتی همان هدرز شده و به علت اینکه فشار این گازها بسیار زیاد می باشد . حرارتی هم در حد کوره‌ های ذوب فلزات داشته و در نهایت این ‌که همه گازها و دودهای تولیدی از سیلندرها پس از عبور کردن از منیفولد ، رابط‌ها ، کاتالیست و همینطورمنبع اگزوز ، وارد یک لوله پخش ‌کننده دود اگزوز می شود و به خارج خودرو هدایت شده است . طراحی این قسمت دارای اهمیت بسیاری می باشد . زیرا اگر خوب طراحی نشده باشد ، در شتاب و کارکرد موتور اثر منفی می گذارد .

منبع : emdadkhodrourmia.ir

خرابی تسمه تایم
بخوانید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع